Τι αλλάζει εκτός από το σταυρό προτίμησης

Σε διπλασιασμό των προσωπικών εμφανίσεων που θα μπορούν οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές να έχουν στα ηλεκτρονικά Μέσα Ενημέρωσης προσανατολίζεται η κυβέρνηση, καθώς ο χρόνος πλησιάζει για τις διπλές εκλογές του Μαΐου και η παραπάνω ρύθμιση είναι μία από τις δεκάδες που πρέπει να γίνουν εγκαίρως μετά και το «ανακάτεμα της τράπουλας» με το σταυρό προτίμησης.

Η νομοθετική ρύθμιση για το πώς θα γίνουν οι ευρωεκλογές χωρίς τη «λίστα του αρχηγού» αναμένεται να κατατεθεί σύντομα στη Βουλή και να δίνει απαντήσεις σε σειρά ερωτημάτων που εγέρθηκαν μετά την απόφαση για αλλαγή του συστήματος, ενώ πολλές είναι οι εκκρεμότητες και για τις δημοτικές-περιφερειακές εκλογές. Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες:

ΣΤΑΥΡΟΙ: Οι σταυροί προτίμησης που θα μπαίνουν σε κάθε ψηφοδέλτιο για την Ευρωβουλή θα είναι μεταξύ 3 και 5, με τις περισσότερες πιθανότητες να συγκεντρώνονται στη μέση (4 σταυροί), και οι υποψήφιοι θα είναι 42. Έως τώρα έμπαιναν υποψήφιοι ισάριθμοι με τις έδρες που έχει η Ελλάδα, δηλαδή 21.

ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΟ: Το ψηφοδέλτιο των ευρωεκλογών θα είναι ενιαίο για ολόκληρη την επικράτεια. Υπήρξαν σκέψεις για «σπάσιμο» της χώρας σε δύο (Βορράς-Νότος) ή περισσότερες περιφέρειες με σκεπτικό, μεταξύ άλλων, να μην υπάρχουν υποψήφιοι που θα έφθαναν να συγκεντρώσουν εκατοντάδες χιλιάδες σταυρούς, εγείροντας στο μέλλον άλλες αξιώσεις. Τα ζητήματα που θα προέκυπταν κρίθηκαν όμως σοβαρότερα από εκείνα που θα λύνονταν και η ιδέα εγκαταλείφθηκε.

ΕΤΕΡΟΔΗΜΟΤΕΣ: Με τροπολογίες που ήδη κατατέθηκαν ρυθμίζεται αφενός το ζήτημα των ετεροδημοτών (αφορά μόνο τις ευρωεκλογές), οι οποίοι διατηρούν το δικαίωμα να ψηφίζουν στον τόπο διαμονής, αρκεί να έχουν εγγραφεί στους ειδικούς καταλόγους ή να το πράξουν έως τις 14 Μαρτίου. Η ίδια προθεσμία ισχύει και αν κάποιος θέλει να ξεγραφτεί από τον ειδικό κατάλογο προκειμένου να ψηφίσει εκεί όπου έχει τα δικαιώματά του.

ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ: Άλλη τροπολογία ορίζει ότι δεν ισχύει πλέον το προεκλογικό τετράμηνο μέσα στο οποίο συνδυασμοί και υποψήφιοι για τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές όφειλαν να έχουν θεωρημένα φορολογικά στοιχεία προκειμένου να κάνουν νόμιμες συναλλαγές. Το διάστημα περιορίζεται πλέον στο δίμηνο προκειμένου να αποφευχθούν παρεξηγήσεις. Έτσι, ξεκινά στις 18 Μαρτίου 2014 το διάστημα κατά το οποίο οι υποψήφιοι και οι συνδυασμοί στους οποίους εντάσσονται υποχρεωτικά (ανεξάρτητοι μεμονωμένοι υποψήφιοι προβλέπονται μόνον στις βουλευτικές εκλογές και όχι στις αυτοδιοικητικές ή τις ευρωεκλογές) οφείλουν να δημοσιοποιούν τις συναλλαγές τους. Οι υποψήφιοι για τις αυτοδιοικητικές εκλογές πρέπει να έχουν δηλωθεί, ελεγχθεί και ανακηρυχθεί από τα Πρωτοδικεία έως και τις 2 Μαΐου και οι υποψήφιοι για τις ευρωεκλογές μέχρι τις 9 Μαΐου.

ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ: Στο αμέσως προσεχές διάστημα πρέπει να στελεχωθούν οι Επιτροπές Ελέγχου Εκλογικών Παραβάσεων που συστήνονται σε καθεμία από τις 13 αιρετές περιφέρειες. Έχουν πενταμελή σύνθεση, πρόεδρο τον πρόεδρο Εφετών της περιοχής, τρία μέλη από ελεγκτικές αρχές (Ελεγκτικό Συνέδριο, Νομικό Συμβούλιο Κράτους) και έναν εκπρόσωπο από την Κεντρική Ένωση Δήμων (ΚΕΔΕ) ή την Ένωση Περιφερειών (ΕΝΠΕ), ανάλογα με το θέμα που τις απασχολεί. Οι Επιτροπές αυτές ελέγχουν παραβάσεις στην προβολή των υποψηφίων, τα οικονομικά τους και κάθε άλλο θέμα, ενώ οι αποφάσεις τους μπορούν να ακυρωθούν μόνο με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

ΕΣΟΔΑ: Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, επιτρέπονται για τους υποψηφίους έσοδα μόνον από φυσικά πρόσωπα. Το ανώτατο όριο είναι 2.000 ευρώ για το συνδυασμό και 500 ευρώ για κάθε υποψήφιο. Για παράδειγμα, σε ένα μεγάλο δήμο όπως της Αθήνας, συνδυασμός με 70 υποψηφίους μπορεί να έχει το πολύ έσοδα 37.000 ευρώ (2.000+70 επί 500). Πολύ μικρό μέρος αυτών (700 ευρώ για το συνδυασμό και 100 ευρώ ανά υποψήφιο) δικαιολογείται με εισιτήρια εκδηλώσεων (κουπόνια) στα οποία πρέπει να αναγράφονται τα πλήρη φορολογικά στοιχεία του αγοραστή-δωρητή. Η δημοσιοποίηση των εσόδων, όπως και των δαπανών, παρακολουθείται και δημοσιοποιείται υποχρεωτικά στο διάστημα πριν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές, ενώ για τις ευρωεκλογές μένει να διευκρινισθεί τόσο το ύψος όσο και το διάστημα. Όλες οι συναλλαγές γίνονται υποχρεωτικά μέσω τραπεζικών λογαριασμών.

ΔΑΠΑΝΕΣ-ΠΡΟΣΤΙΜΑ: Εκκρεμεί η έκδοση αναλυτικής εγκυκλίου που θα προβλέπει το όριο για τις δαπάνες που μπορεί να πραγματοποιήσει κάθε συνδυασμός και υποψήφιος. Για παράδειγμα, στο Δήμο Βέροιας ίσχυε το 2010 όριο δαπανών περίπου 11.500 ευρώ ανά συνδυασμό. Σε πλήθος δήμων, τα όρια δαπανών ξεπεράστηκαν με αποτέλεσμα να πέσουν βροχή πρόστιμα που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούσαν και τις 50.000 ευρώ! Τον Απρίλιο του 2013 όμως κατατέθηκε διακομματική τροπολογία που μείωσε τα πρόστιμα κατά 90%…

ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ: Συχνά στο παρελθόν προέκυψε θέμα με το διάστημα που θεωρείται επίσημα προεκλογική περίοδος ώστε να εφαρμόζονται εντός του οι σχετικοί περιορισμοί. Αναμένεται η έκδοση εγκυκλίων που θα διευκρινίζει τα δεδομένα, αλλά η κατεύθυνση είναι η περίοδος εφαρμογής να αφορά το τελευταίο 40ήμερο πριν από την κάλπη.

 

ΕΜΦΑΝΙΣΕΙΣ: Για τους υποψήφιους ευρωβουλευτές αναμένεται να τεθεί όριο δύο εμφανίσεων σε κάθε τηλεοπτικό μέσο εθνικής εμβέλειας και τριών ή τεσσάρων σε κάθε τοπικό περιφερειακό (ίσχυαν αντίστοιχα μία και δύο εμφανίσεις). Για τους υποψηφίους στις αυτοδιοικητικές, το όριο είναι παραδόξως διαφορετικό, δύο για κάθε μέσο πανελλαδικής κάλυψης και από μία στα τοπικά. Έως τώρα, δεν υπάρχουν όρια για εμφανίσεις στα έντυπα και το Διαδίκτυο, αλλά απαγορεύεται η διανομή διαφημιστικών μέσω Τύπου. Οι επικεφαλής των συνδυασμών για την Αυτοδιοίκηση μπορούν να εμφανίζονται απεριόριστα, αρκεί να εξασφαλίζεται η παρουσία και άλλων υποψηφίων (τριών ακόμη στην αρχή, των 2/3 του συνόλου στις τελευταίες εβδομάδες).

ΕΚΛΟΓΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ: Επιτρέπεται μόνον ένα ανά υποψήφιο συνδυασμό και ανά εκλογική περιφέρεια, αυτό που παλαιότερα αποκαλούσαμε νομό. Εξαίρεση αποτελεί η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου όπου επιτρέπονται περισσότερα, καθώς περιλαμβάνονται δεκάδες νησιά. Μόνον εντός των εκλογικών κέντρων και στους χώρους που ορίζουν υποχρεωτικά οι δήμοι επιτρέπεται η τοποθέτηση αφισών, φωτογραφιών και ανάλογου υλικού.

Άρης Χατζηγεωργίου, στον “Τύπο της Κυριακής”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s